Så här arbetar vi


Bildcollage bestående av en tavla där eleverna tränar på alfabetet, elever som tränar på tal från 0-100, elever som klistrar höstlöv på gult papper och elever som bygger en konstruktion av pinnar och träkulor.

Vårt förhållningssätt är inspirerat av Maria Montessoris pedagogik. I vår undervisning tar vi tillvara på barns naturliga drift att utvecklas, lära och samarbeta. Vi har stark tillit till varje elevs förmåga. Alla elever både kan, vill och vågar!

Vi sätter eleverna i centrum och bygger vidare på de kunskaper och erfarenheter som de lärt sig under sin förskoleperiod. För oss är viktigt att eleverna utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.

Vi undervisar i åldersintegrerade klasser. Eleverna får både stimulans att utvecklas mera och repetition vid behov. I åldersintegrerade klasser är det naturligt att eleverna hjälper varandra över åldersgränserna.

I undervisningen använder vi såväl analoga som digitala lärverktyg samt konkret material.

Skolan och fritidshemmet bildar en helhet där fritidshemmet kompletterar undervisningen i skolan. Skolan och fritidshemmet arbetar med gemensamma teman. Fritidshemmet ger eleverna möjlighet att varva kunskapsinhämtning med skapande, utomhusvistelse och lek.

Hälsa och lärande går hand i hand. Vi arbetar aktivt med elevernas lärande och välmående. Vi ser till att varje möte blir ett ”alltid bästa möjliga möte”. Maten är ekologisk och närproducerad. Skolan är sockerfri, förutom enstaka festliga tillfällen per år.

Vi arbetar tillsammans med varandra och tillsammans med vårdnadshavarna, för att skapa de bästa förutsättningarna för elevers utveckling och lärande.